AKADEMI RASULULLAH SAW

DIDIK DENGAN TEKNIK NABI
Maju mundur sesebuah bangsa itu bergantung kepada ilmu. Bangsa yang mendaulatkan ilmu kerohanian sebagai makanan  pada setiap masa pagi, petang dan malam – nescaya akan menjadi bangsa yang disegani dan ditakuti oleh kawan dan lawan.

Banyak tamadun-tamadun yang hebat dan berjaya di dunia ini belum tentu selamat untuk memperolehi kebahagian di akhirat. Tamadun-tamadun Islam itu berjaya adalah kerana hasil ibadah yang bersumberkan iman.

Tanpa iman, manusia tidak mengerjakan ibadah. Dan tanpa ibadah, manusia tidak faham erti ‘kehambaan’ kepada ALLAH SWT, Tuhan penciptanya. Tanpanya manusia akan mengikut hawa nafsu dan syaitan.

Manusia cenderung menghasilkan tamadun ia sendiri, iaitu tamadun yang rosak dan tidak kekal serta rosak & merosakkan. Tamadun itu terbit dari perasaan tamak  haloba dan mementingkan diri sendiri.

Demikianlah produk yang dihasilkan oleh Sistem Pendidikan di seluruh dunia pada hari ini. Sistem Pendidikan ini lah yang bertangungjawab mencorak Tamadun kini yang membuatkan manusia jauh dengan Allah swt & Rasulullah saw. Pastinya kita tidak mendapat imbalan pahala akhirat sebab ia bercanggah dengan ‘Lima(5) Syarat-Syarat Ibadah’:-
1)      Niat Mesti Betul
2)      Perlaksanaan Mengikut Peraturan Syariat
3)      Perkara/Subjek mesti Dibolehkan oleh      
         Syariat.
4)      Natijahnya memberi Manfaat
5)      Tidak Meninggalkan Ibadah Asas.

Apa kesilapan dasar pendidikan hari ini sehingga tidak menghasilkan produk sepertimana Sistem Pendidikan Rasulullah? Kerana telah jelas dan nyata, Rasulullah SAW berjaya mengeluarkan produk yang dikatakan, “Menjadi Abid (hamba Allah) di malam hari, dan menjadi Singa (khalifah Allah) di siang hari”.

Apa kelebihan cara Rasulullah itu? Apa matlamat, dasar dan kaedah pendidikan yang digunapakai oleh Rasulullah SAW sehingga menghasilkan masyarakat contoh yang terbaik di kalangan semua umat manusia.

Apa kelemahan dan kekurangan yang terdapat pada Sistem Pendidikan pada masa kini – yang sentiasa berubah-ubah dan tidak konsisten itu? Sehingga kita merasakan anak-anak kita sebagai bahan kajian mereka.
   
Untuk itu, pertama-tama sekali kita harus memahami terlebih dahulu apa itu dikatakan ‘Rasul’.



A) PENGERTIAN RASUL

Rasul itu Utusan ALLAH, bertangungjawab membawa syariat ALLAH kepada manusia.

Hakikat tugas Rasul adalah ‘Mengajar, Mendidik dan Memimpin’. Mengajar  menyemat ilmu di akal fikiran muridnya. Mendidik pula melibatkan hubungan/jalinan/hubungan hati diantara murid dengan gurunya.

Di dalam soal memimpin, anak murid wajib patuh kerana apa gunanya pemimpin jika  murid tidak boleh diatur dan diarah-arahkan. Jika anak murid tidak meletakkan ketaatannya kepada guru yang memimpin, maka sistem pendidikan itu akan terbantut, tidak konsisten dan istiqamah. Kerana itu guru yang menjadi pemimpin tersebut mesti ada hubungan hati yang kuat dengan Allah swt dan Rasulullah saw
  
Perkara 3M ini mestilah dibuat serentak kerana ia saling berkaitan dan bantu membantu dalam menjayakan perjuangan menegakkan syariat ALLAH di muka bumi.

Diantara 3 perkara tersebut, Mendidik (Didik & Asuh) adalah yang terpenting dan sukar dilaksanakan.  Tiada ertinya mengajar kalau yang mendengar itu tidak boleh dididik & diasuh dan berbuat dengan apa yang kita ajar.

Untuk mengajar sesuatu supaya ilmu itu masuk ke dalam  hati pelajar itu,  ia perlu dibimbing, didorong dan diawasi sepanjang masa. Itulah dikatakan mengasuh dan mendidik ataupun Tarbiah.


 B) MATLAMAT/TUJUAN PENDIDIKAN DALAM ISLAM
  
Ada dua(2) matlamat pendidikan dalam Islam. Iaitu untuk melahirkan insan yang berjiwa taqwa dan untuk melahirkan insan-insan yang sanggup bekerja sebagai khalifah (duta) ALLAH. Ini adalah berdasarkan 2 firman ALLAH SWT yang bermaksud;

i) “Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk menyembah Aku”. (Az Zariat: 56)

ii) “Sesungguhnya Aku akan menjadikan di muka bumi seorang khalifah”. (Al Baqarah: 30).

Ayat pertama menegaskan iaitu tujuan ALLAH menjadikan manusia ialah untuk menjadi seorang hamba ALLAH yang hidupnya hanya untuk menyembah dan mengabdikan seluruh hidup kepada ALLAH semata. Melaksanakan seluruh perintah (hukum-hakam) ALLAH dalam semua aspek kehidupan manusia, dan menghindari diri dari semua larangan-Nya.

Manakala ayat kedua sebagai khalifah ALLAH bermaksud, untuk melahirkan insan-insan yang sanggup bekerja sepenuh masa dengan kerajaan ALLAH untuk membangunkan syariat ALLAH dan melaksanakan tugas yang diamanahkan oleh ALLAH.

Gabungan diantara dua maksud tersebut maka lahirlah ungkapan yang masyhur iaitu, “Menjadi Abid di malam hari, dan menjadi singa ALLAH di siang hari”.

Abid berperanan sebagai hamba ALLAH yang sebaik-baiknya. Singa berperanan sebagai khalifah ALLAH yang sebaik-baiknya.

Maka, dalam usaha memproses manusia menjadi hamba dan khalifah ALLAH sekaligus, maka Sistem Pendidikan hendaklah menjurus ke arah itu.


C) BAGAIMANA PROSES PENDIDIKAN YANG DIGUNAKAN OLEH RASULULLAH SAW.

Proses Pendidikan yang digunakan oleh Rasulullah SAW untuk melahirkan manusia-manusia berwatak ‘Abid di malam hari dan Singa di siang hari’ adalah melalui dua peringkat pendidikan, iaitu:-
a)    Peringkat satu; Pembangunan Insan di Makkah.
b)    Peringkat dua; Pembangunan Material di Madinah.

Peringkat pertama mengambil masa lebih kurang 13 tahun, dan peringkat kedua pula 10 tahun. Jumlahnya 23 tahun untuk mencapai kesempurnaan. Perlu diingat bahawa sepanjang berlakunya pembangunan material itu, proses pembangunan insan tetap berjalan. Sebab, insan sentiasa perlu dibangunkan kerana ia mudah lupa apabila berhadapan dengan nikmat dunia atau pembangunan material yang mencabar.

Untuk mendidik insan, Al Quran mempunyai ayat-ayat khusus yang disebut ayat-ayat Makkiyah. Iaitu ayat-ayat mengenai keimanan kepada ALLAH, kepada Hari Qiamat dan lain-lain.

Dengan ayat-ayat yang demikian itu fikiran dan jiwa insan akan menjadi yakin dengan ALLAH, serta cinta dan takut kepada-Nya. Juga yakin dengan Hari Qiamat, bahkan sangat membesarkan dan mengutamakan kehidupan di Alam Akhirat dan cinta dengan Syurga.

Dalam pada itu, ayat-ayat Makkiyah akan menjadikan insan takut dengan azab kubur, azab neraka dan kedahsyatan Padang Mahsyar.

Itulah iman. Yakni rasa hati yang cintakan ALLAH, gerun dengan Neraka, dan rindu dengan Syurga di Akhirat.

Bila fikiran dan jiwa terisi dengan keyakinan begitu, maka manusia akan takut dengan dosa dan berlumba-lumba untuk beramal soleh dan berakhlak mulia.

Peringkat pembangunan seterusnya ialah Pembangunan Material. Jiwa-jiwa yang telah dibangunkan dengan Iman dan Islam, rela berkorban untuk menjayakan Tamadun dan Kebudayaan Islam di atas tauhid yang sejati.

Tidak ada lagi curi tulang, tuang kerja, rasuah, tidak amanah, tidak jujur dan lain-lain serta yang lebih berat ialah mengkianati agama, bangsa dan negara.


D) DASAR PENDIDIKAN YANG DIAMBIL OLEH RASULULLAH SAW.

Daripada dua(2) proses Pembangunan Insan dan Pembangunan Material di atas, yang lebih ditekankan ialah Pembangunan Insan. Malah, ia menjadi dasar pendidikan yang pertama dan utama sekali diambil perhatian oleh Rasulullah SAW sebelum Pembangunan Material.

Kesimpulannya, individu-individu yang hidup dalam sistem jahiliah perlu diubah terlebih dahulu kepada peribadi-peribadi soleh dan solehah, sebelum digerakkan untuk menjalani sistem hidup Islam sepenuhnya.

Matlamat Pembangunan Insan ini ialah untuk melahirkan orang-orang yang membangunkan Al Quran dan Sunnah dalam setiap aspek kehidupan tanpa mengharapkan apa-apa upah. Mereka berjuang menegakkan tamadun dan empayar Islam dengan tujuan untuk menyelamatkan manusia dan dunia amnya daripada sebarang kekejaman dan kemusnahan.

Keuntungan yang diharapkan bukan kekayaan dan kekuasaan, tetapi keredhaan ALLAH dan keampunan-Nya. Itu baharulah bertepatan dengan gelaran – hamba dan khalifah ALLAH yang bersifat global.

Dengan kata lain, sistem pendidikan yang dilaksanakan oleh Rasulullah berjaya mengubah fikiran, jiwa dan fizikal manusia sehingga berjaya mencetuskan zaman kegemilangan tamaddun manusia.

Itulah rahsia kejayaan Rasulullah dalam melahirkan generasi contoh, dan membina sebuah negara yang cukup indah sehingga mendapat pujian ALLAH dengan firman-Nya; Negara yang aman makmur dan mendapat keampunan ALLAH. (As Saba’: 15)


E) KAEDAH YANG DIGUNAPAKAI OLEH RASULULLAH SAW.
  
Rasulullah SAW menggunakan pendekatan Pendidikan Informal, iaitu suatu bentuk pendidikan tidak rasmi. Ia berlaku pada sebarang tempat, pada sebarang waktu dan pada sebarang orang, tidak kira kecil atau besar, tua atau muda.

Rasulullah memberi keutamaan kepada pendidikan informal daripada pendidikan formal (rasmi) kerana kaedah informal lebih berkesan, praktikal dan memberi hasil yang cepat dan konkrit. Manakala pendidikan formal hanya menambahkan teori-teori yang jarang dipraktikkan.

Sistem Pendidikan Rasulullah ini kelihatan mempunyai maksud untuk melahirkan manusia yang mengamalkan ilmu. Baginda tidak menekankan ilmu yang tinggi atau ilmu yang banyak, sebaliknya memberi keutamaan kepada pengamalan ilmu.

Dalam hal ini, Rasulullah SAW ada bersabda, “Barangsiapa beramal dengan ilmu yang ia tahu, ALLAH akan pusakakan kepadanya ilmu yang dia tidak tahu.” (dikeluarkan oleh Abu Nuaim).

Sehubungan dengan itu, guru mesti menjadi contoh yang baik terhadap anak-anak muridnya. Sikap dan cakap guru sepanjang masa di dalam pergaulannya dengan murid-murid mesti bersifat mengajar dan mendidik. Kiranya berlaku hal yang sebaliknya, ertinya guru itu sudah mengagalkan matlamat pendidikannya supaya anak-anak muridnya beramal dengan ilmu yang mereka perolehi.

Sistem pendidikan Rasulullah tidak memberi penekanan kepada menghafal, mengingat dan menulis kembali ilmu tetapi lebih kepada pengamalan ilmu tersebut setelah dibaca & diajar. Produk sistem pendidikan sekular ialah sijil & kelulusan sedangkan produk sistem pendidikan Rasulullah SAW adalah TAQWA.  Ukuran takwa ialah pada akhlak dan amal soleh. Takwa itulah nilai tertinggi bagi seseorang yang menuntut ilmu kerana ALLAH. Seperti kata pepatah, “Jadilah seumpama padi, semakin berisi semakin tunduk. Jangan jadi seperti lalang, semakin tinggi semakin menyucuk.

Dengan kaedah-kaedah di atas, pelajar yang lahir dari sistem pendidikan Rasulullah ialah orang yang terus beramal, bekerja dengan ilmu yang ia dapat, bukan kerana gaji tetapi kerana ALLAH. Ertinya mereka bekerja dengan penuh tanggungjawab, bersih daripada dosa dan maksiat, dan selamat daripada mengharapkan sebarang kepentingan duniawi atau pribadi.


F) PENDEKATAN YANG DIGUNAKAN UNTUK MEMAHAMKAN ORANG TENTANG ISLAM

Lain orang lain kekuatan akalnya. Tentunya lain pulalah pendekatan yang digunakan untuk memahamkan orang tentang Islam. Seperti contoh, kalau ia seorang budak kecil, kita sebagai guru hendaklah berlakon sebagai budak kecik juga, supaya dia mudah faham.

Demikianlah pendekatan pendidikan Rasulullah apabila berhadapan dengan umat-umatnya. Hal ini selaras dengan firman ALLAH SWT, “Serulah kepada Tuhanmu secara hikmah dan pengajaran yang baik, dan berhujah dengan mererka secara yang baik”. (An Nahl: 125).

Dalam menunaikan tuntutan hikmah dan bijaksana itu, Rasulullah membahagikan golongan yang menjadi sasaran dakwah dan pendidikan kepada 3 kategori, iaitu:-
a)      Golongan Khawas (istimewa),
b)      Golongan Awam, dan
c)      Golongan Degil.

a)             Golongan Khawas (istimewa) ialah orang-orang yang menerima kebenaran hanya apabila ia disampaikan dengan hujah yang tepat, jelas dan benar. Mereka adalah golongan bijak pandai, cerdik dan berilmu. Mereka hanya akan menerima sesuatu kalau ada dalilnya.

Untuk menghadapi mereka, Rasulullah menggunakan susunan perkataan yang mengandungi hukum yang sahih dan dalil yang terang serta hujah-hujah yang tepat. Hingga dengan itu hilanglah keraguan mereka, bahkan mererka melihat Islam begitu tinggi nilai kebenaranya; mengatasi pegangan-pegangan yang lain.


b)             Golongan Awam pula tidak memerlukan hujah yang ilmiah dalam menerima kebenaran, kerana fikiran mereka tidak diragukan oleh berbagai-bagai persoalan. Golongan awam cukup dengan melihat kebaikan yang ada untuk dibuat pegangan hidup.

Kerana itu Rasulullah mendekati mereka dengan nasihat yang baik. Iaitu dengan mendatangkan iktibar yang memuaskan hati atau yang memberi pengajaran, pendidikan serta persoalan-persoalan yang memberi manfaat.


c)             Golongan Degil ialah golongan yang mempunyai rasa tidak senang dengan sesuatu. Untuk mendekati mereka, Rasulullah mengajak mereka berdailog tentang hal-hal yang tidak disenangi itu.

Dialog itu dibuat dengan sebaik-baiknya, mudah dan lemah lembut. Hujah-hujahnya adalah hujah logik yang boleh diterima akal, demi memadamkan hujah yang membuat hati mereka tidak senang dengan Islam. Hasil dialog membolehkan mereka menerima perintah-perintah ALLAH. Kalaupun mereka tidak boleh terima, mereka sudah tidak ada hujah lagi untuk menolaknya. Contoh hujah sepertimana firman ALLAH, “Katakanlah, kemukakanlah 10 surat yang diada-adakan itu yang menyamai Al Quran. Dan panggilah siapa-siapa yang kamu sanggup selain ALLAH, kalau kamu memang orang-orang yang benar”.(Hud: 13)


Demikianlah 3 pendekatan yang digunakan oleh Sistem Pendidikan Rasulullah. Dan ianya dibuat dengan cara penyampaian yang berbagai-bagai pula, samada dengan menjawab soalan,  mengaju sendiri soalan dan menjawabnya pula atau membuat bandingan dan lain-lain. Segala-galanya dibuat untuk lebih menarik perhatian dan kefahaman. Dan biasanya, percakapan Rasululah itu tepat, ringkas, padat dan tidak menjemukan.


G) SUMBER AMBILAN PENDIDIKAN RASULULLAH SAW.

Seperti dimaklumi, pendekatan yang digunakan oleh Rasulullah ialah Pembinaan Insan. Sebab tanpa pembinaan insan (iman dan akhlak), pembinaan material akan melahirkan masyarakat yang tempang dan pincang. Keadilan, keamanan dan kebahgiaan hidup masyarakat akan hilang.

Dengan itu, sumber utama Rasulullah untuk mendidik jiwa dan rohani manusia ialah dengan Al Quran dan Hadis. Sebab ALLAH yang mencipta manusia, ALLAH jugalah yang tahu bagaimana untuk membaiki dan mendidik hati-hati manusia.

Langkah-langkah pendidikan yang diambil dari Al Quran dan Hadis untuk mendidik akhlak, jiwa dan fikiran manusia :-

1)      Mendidik jiwa tauhid agar tumbuh rasa kehambaan yang tinggi terhadap ALLAH SWT. Ini dibuat dengan membawa manusia berfikir tentang kebesaran ALLAH, kuasa ALLAH, kehebatan ALLAH, kebaikan ALLAH, rahmat ALLAH serta nikmatnya.

2)      Mendidik hati agar rasa rindu dengan Syurga ALLAH, rahmat ALLAH, keampunan ALLAH, bantuan ALLAH dan lain-lain. Ini dilakukan dengan menyebut khabar-khabar gembira (tabsyir) tentang perkara-perkara tersebut.

3)      Mendidik iman dan taqwa di hati agar manusia berasa gerun dengan Neraka dan azab ALLAH, serta ugutan-ugutan dan kemurkaan ALLAH. Hal ini didapati dengan menyebut perkara-perkara yang menakutkan manusia (tanzir).

4)      Mendidik manusia agar melakukan amal soleh dan berakhlak mulia. Untuk itu, Al Quran banyak menceritakan sejarah hidup para nabi, rasul dan orang-orang soleh agar menjadi panduan kepada manusia dalam menjalani kehidupan sebenar.

5)      Mendidik manusia agar menghindari sifat-sifat jahat dan agar selamat daripada api Neraka. Maka diceritakan perihal orang-orang jahat atau musuh ALLAH seperti Firaun, Namrud, Qarun, Haman, dll.

6)      Mendidik manusia agar memiliki sikap hidup yang khusus sebagai seorang Islam, agar selamat di dunia dan di Akhirat. Maka Al Quran mengajar tentang syariat atau hukum-hakam ALLAH. Ada perkara haram dan makruh yang perlu dijauhi. Ada perkara wajib dan harus yang perlu dibuat.


H) AKHLAK RASULULLAH SEBAGAI CONTOH IKUTAN.

Rasulullah SAW mendidik dengan sikap dan akhlak. Apa yang baginda cakapkan, baginda laksanakan.

Inilah rahsia pendidikan yang cukup penting, iaitu guru melaksanakan dahulu sebelum diajar kepada murid-murid. Sebagaimana perintah ALLAH, “Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak berbuat. Amat besar kebencian di sisi ALLAH bila kamu mengatakan apa yang tidak kamu lakukan”. (As Saff: 2-3)

ALLAH marah dan benci pada seseorang yang pandai bercakap tapi tidak berbuat. Kerana sikap itu akan mempersia-siakan ilmu. Baginda akan membuat orang yang diajar pun bersikap sepertinya. Jangan hanya berbangga dan popular dengan syarahan ilmu yang dimiliki tetapi tidak mengamalkannya.

Ini bertentangan dengan kehendak Al Quran dan Sunnah itu sendiri. Sebab pendidikan Islam itu mengajarkan cara hidup yang mesti ditegakkan dalam realiti kehidupan, kerana Islam itu ‘Cara Hidup’ (Dinulhayah). Bagaimana hendak dikatakan cara hidup, kalau semua ilmu Islam setakat di akal fikiran (teori, seminar, kertas kerja, syarahan semata), bukan dilaksanakan secara praktis dalam semua aspek kehidupan.

Rasulullah SAW telah membuktikan tentang praktikalnya Al Quran, sekaligus memberi contoh tentang cara hidup Islam yang diperintahkan oleh ALLAH SWT. Sikap dan akhlak baginda itu dicontohi dan dikuti oleh para sahabat. Mereka pelajari di kala Rasulullah bersama-sama mereka. Sembahyang berjemaah, makan sedulang, tidur sebantal. Duduk tidak pernah tinggi daripada sahabat, pakaian tidak berbeza dengan sahabat. Baginda bercakap, berbincang dan bermesra bahkan bergurau dengan sahabat.

Dengan kebenaran dan keindahan Islam yang begitu menarik hati, yang kelihatan pada diri Rasulullah, sahabat-sahabat berlumba-lumba untuk mencontohi Rasulullah dalam apa juga yang baginda lakukan. Rasulullah benar-benar satu figure yang dicintai, dikagumi, dirindui dan dicontohi setiap perilakunya.

Kerana benar dan baiknya sikap dan akhlak Rasulullah itu, maka para sahabat rela hidup semati bersama Rasulullah. Apa kata Rasulullah, ditaati sepenuh hati. Bahkan mereka sanggup mati demi mempertahankan dan melindungi Rasulullah.

Dengan itu, setiap hukum-hakam ALLAH yang disampaikan pada mereka, bukan saja mereka dengar dan patuh, bahkan mereka perjuangkan dengan rela hati sebagai cita-cita hidup. Dan mereka berkorban apa saja hingga rela terkorban segala-galanya demi untuk ALLAH dan
Rasul.

  
Itulah hasil didikan melalui sikap dan akhlak. Ia mampu membeli hati-hati manusia dan menyatukan hati-hati itu dalam satu barisan yang teratur kukuh. Dan hati manusia tidak boleh dibeli dengan wang, projek dan sebagainya. Sebagaimana firman ALLAH SWT, “Jika kamu belanjakan seluruh kekayaan seisi bumi untuk menjinakkan hati manusia, nescaya kamu tidak dapat melakukannya. Tapi ALLAH-lah yang menjinakkannya”. (Al Anfal: 63)

KESIMPULAN:

Perkara diatas adalah siasah yang wajib dalam Sistem Pendidikan Rasulullah. Satu-satunya sistem pendidikan di dunia yang telah berjaya menegakkan Sistem Islam (hukum hakam Islam) dalam kehidupan manusia sehingga meliputi 3/4 dunia. Siapa lagi yang hendak kita tiru dan contohi kalau bukan kaedah yang nabi buat.

Jelasnya, kita manusia bergelar umat moden abab ke 22 masih meraba-meraba mencari suatu kaedah pendidikan yang boleh menjadikan menusia sebagai seorang hamba dan khalifah ALLAH yang sebenar-benarnya.

Apa rahsia kejayaan Rasulullah SAW sehingga berjaya membentuk manusia menjadi ‘sebagai Abid di malam hari, dan pejuang ALLAH di siang hari’ itu?.

Tidak lain dan tidak bukan ialah kerana Rasulullah mempunyai sahabat-sahabat seperjuangan yang berhati ‘Zuhud’ dengan dunia. Hati mereka tidak terpaut dengan dunia yang sementara. Kerana hati mereka terpaut dengan kehidupan Akhirat yang kekal abadi. Kerana itu, mereka bertindak memperalatkan dunia untuk tujuan memburu Akhirat, kerana ‘Dunia itu tanam-tanaman untuk ke akhirat’. (hadis).

Dengan adanya sahabat-sahabat Rasulullah yang berjiwa sedemikian, maka dengan mudah dan cepat Sistem Hidup Islam atau hukum ALLAH itu tertegak dalam kehidupan masyarakat. Dengan iman dan taqwa mereka cukup berani untuk memecah tradisi hidup jahiliah untuk digantikan dengan Islam.

Amalan Islam yang adil, berakhlak dan sesuai dengan fitrah manusia yang mereka amalkan membuatkan orang ramai tertarik sehingga mendorong mereka masuk Islam serta turut sama membangunkan cara hidup Islam.

Kejayaan sedemikian berpunca daripada pendidikan insan (jiwa) yang menjadi keutamaan dalam proses pendidikan Rasulullah SAW. Baginda mendidik hati agar zuhud dengan dunia, dan sebagai gantinya baginda menanamkan rasa cinta kepada kehidupan akhirat.

Dengan adanya sifat zuhud maka manusia tidak terhalang untuk melaksanakan dan memperjuangkan hukum-hakam ALLAH dalam kehidupan manusia sejagat. Secara automatiknya, pembangunan fizikal turut berlaku yang memungkinkan lahirnya Tamadun dan Kebudayaan Islam yang sebenar. Tamadun dan budaya yang suci murni terbit dari hati hamba dan khalifah ALLAH yang bertaqwa.

Inilah yang diberi pujian oleh ALLAH SWT sebagai, “Negara yang aman makmur dan mendapat keampunan ALLAH”.

Dan, sewajarlah mereka mendapat bantuan ALLAH terhadap orang-orang kafir sebagaimana janji-Nya, “ALLAH menolong orang-orang yang bertaqwa”.



No comments:

Post a Comment