Pendidikan
menentukan manusia itu, sama ada menjadi baik atau jahat. Pendidikan adalah
nyawa kepada semua aspek kehidupan. Kalau pendidikan baik, maka semua aspek
kehidupan akan jadi baik; jika ia jadi sebaliknya, semua aspek kehidupan akan
menjadi buruk.
Cara
pendidikan Rasulullah SAW sehingga hari ini sudah menempuh pelbagai keadaan. Pada
zaman Rasulullah s.a.w, pendidikan amat ringkas dan mudah tetapi amat berkesan.
Ianya jernih, tidak kompleks serta sangat padat. Hanya ada dua sumber ilmu
sahaja di zaman itu, iaitu Al-Quran dan Hadis. Baginda tidak mengambil ilmu
daripada sumber-sumber lain. Apabila datangnya al-Quran, itulah sumber didikan
Rasulullah.
Di
mana sahaja Rasulullah s.a.w mendapat wahyu, terus disampaikan kepada para Sahabat
yang hadir. Para Sahabat pula menyampaikan wahyu itu kepada yang tidak hadir di
mana sahaja mereka bertemu, sama ada di rumah, di pasar atau di mana-mana. Ini
berdasarkan kepada hadis Rasulullah yang bermaksud:
“Hendaklah orang
yang hadir dalam majlis ilmu menyampaikan kepada yang tidak hadir.”
Apabila
turunnya wahyu, para Sahabat yang ada di sekeliling waktu itu terus
menyampaikan. Bila datangnya wahyu ketika Baginda sedang bermusafir, sesiapa
yang ada terus menyampaikannya. Kalau wahyu datang ketika Rasul sedang
bermukim, para Sahabat yang hadir bergegas menyampaikannya tanpa
bertangguh-tangguh. Dengan cara ini, Rasulullah s.a.w dapat melahirkan para
Sahabat. Ia sangat memberi kesan kepada para Sahabat untuk mencintai Tuhan dan
mencintai akhirat. Di waktu itu, tidak ada madrasah serta kumpulan-kumpulan
pengajian.
Setelah
Rasulullah s.a.w wafat, iaitu di zaman para Sahabat, kaedah pendidikan tidak
jauh bezanya. Para Sahabat menyampaikan al-Quran dan hadis kepada orang-orang
yang belum tahu. Mungkin kerana mereka jauh atau mereka baru pulang dari
bermusafir. Di mana Sahabat terlupa matan Quran atau hadis, maka disampaikan
maksudnya sahaja dalam bahasa Sahabat sendiri. Kata-kata Sahabat ini dinamakan atsar. Jadi di zaman para Sahabat, sumber
ilmu ditambah satu lagi iaitu al-Quran, hadis dan atsar. Cara ini sangat berkesan untuk melahirkan tabiin.
Di
zaman tabiin pula, selain disampaikan al-Quran, hadis dan atsar dari mulut ke mulut, pendidikan mula beralih ke masjid.
Sesiapa sahaja yang berani mengajar boleh mengambil satu sudut di masjid. Tidak
perlu tauliah dan sebagainya. Maka timbullah halaqah pengajian di setiap
penjuru masjid. Tok guru yang minat menyampaikan Quran, dia mensyarah Quran.
Yang berminat menyampaikan hadis, menyampaikan syarahan hadis. Namun ini tidak
berlaku di semua masjid. Hanya di masjid-masjid besar yang tertentu sahaja
iaitu di Baghdad, Madinah dan Mekah. Tok-tok guru ini semua sangat berwibawa
dan mampu berijtihad dan membuat fatwa. Oleh itu, ilmu yang disampaikan pada
waktu itu ialah al-Quran, hadis, atsar
dan fatwa atau ijtihad tok-tok guru tersebut. Itulah sahaja ilmu-ilmu yang
disampaikan; tiada yang lain.
Hanya
di zaman Imam Al-Ghazali pada kurun ke-5 Hijrah, barulah betul-betul ada
sekolah. Sekolah tertua dan terkenal ialah Madrasah Nizomiah dan Imam
Al-Ghazali sendiri yang menjadi mudirnya. Selepas itu lahirnya Madrasah
Qarawiyin dan Al Azhar. Yang kekal sehingga sekarang hanyalah Al Azhar.
Walaupun
asalnya baik, mutu pendidikan di sekolah atau madrasah ini berubah dan merosot.
Selepas 500 tahun, pendidikan di sekolah dan madrasah sudah mula berbau
komersial. Ia sudah mula rosak. Guru-guru mula membuka madrasah dan pondok
pengajian hanya untuk cari duit. Madrasah, zawiyah-zawiyah dan pondok-pondok
mula bersaing untuk mendapat seramai mungkin jumlah pelajar agar dapat untung.
Akhirnya madrasah dan pondok mula berebut-rebut, berkonflik dan berpecah antara
satu sama lain.
Kalau
ada murid bertukar atau berpindah ke madrasah atau pondok lain, guru lamanya
tidak mengaku dia murid. Dia dikatakan murid yang derhaka. Antara sebab murid
berpindah adalah mereka bertelagah, dituduh tidak menghormati dan mentaati guru
dan sebagainya. Antara masalah madrasah dengan pondok pula adalah dengki dan
mengata-ngata – misalnya, pondok ini mengatakan kononnya pondok itu hebat
tetapi tauhidnya lemah; dan pondok itu pula mengatakan bahawa pondok ini bagus
dari segi fekah tapi kekurangan dari segi bab tafsir dan sebagainya.
Ringkasnya,
pelajaran dan pendidikan Rasulullah SAW hanya mempunyai dua sumber ilmu iaitu
Al-Quran dan Hadis. Selepas Rasulullah s.a.w, ditambah lagi iaitu atsar.
Selepas itu ditambah lagi dengan ijtihad, fatwa dan pendapat-pendapat para
ulama. Ilmu yang diperkatakan hanyalah iman, Islam dan ihsan. Sepanjang masa
Rasulullah s.a.w hidup dan di zaman para Sahabat, itulah sahaja ilmu yang
dibahaskan dan diajar.
Di
zaman Rasulullah, zaman para Sahabat, zaman tabiin dan tabit tabiin termasuklah
zaman Imam Ghazali, apabila dikatakan pendidikan, ia adalah untuk membaiki
diri, untuk mendapat taqwa dan mendapat Tuhan. Pendidikan pada waktu itu tiada
matlamat atau tujuan yang lain.
Selama
300 tahun selepas Rasulullah SAW, ilmu belum terhakis lagi. Itulah ilmu yang
diajarkan. Ilmu atau bahasannya hanya di sekitar iman, Islam dan ihsan atau
istilah lainnya akidah atau tauhid, syariat atau fekah dan tasawuf atau ilmu
hakikat atau ilmu batin. Sepanjang 300 tahun itu sahajalah ilmunya, namun
sangat memberi kesan kepada jiwa. Itu sebabnya lingkungan 300 tahun selepas
Rasulullah dikatakan zaman salafussoleh. Hasil pendidikan pada zaman tersebut,
orang mendapat iman, taqwa dan orang cintakan Tuhan. Rasulullah SAW pun ada
bersabda:
Maksudnya:
“Sebaik-baik adalah pada kurunku, kemudian kurun yang selepasnya, kemudian
kurun yang selepasnya.” (Riwayat At Tirmizi)
Selepas
300 tahun itu, ulama sudah ramai. Ilmu Islam dibahas, dicungkil dan
diijtihadkan lagi. Ilmu yang asalnya hanya tiga itu diseleweng lagi. Maka
lahirlah bermacam-macam ilmu baharu. Dari iman lahir ilmu kalam. Dari fekah
lahir fekah ibadah, fekah muamalat, fekah jihad, fekah dakwah dan sebagainya.
Quran dan Hadis dibahas lagi. Ia bukan lagi sekadar melahirkan istilah-istilah
baharu bahkan lahirnya ilmu-ilmu baharu yang tersendiri yang tidak wujud
sebelumnya.
Misalnya,
dari Quran lahir ilmu tafsir, ilmu usul tafsir, ilmu tajwid, qiraat, balaghah
dan lain-lain lagi. Dari fekah lahir ilmu usul fekah dan qawa’idul fekah. Masing-masing ilmu itu ia berdiri sendiri, ada
sistemnya yang tersendiri dan diajar mengikut cara yang tersendiri. Tambahan
kepada itu, dari fekah lahir pula mazhab iaitu pendapat-pendapat yang satu sama
lain tidak sama.
Lanjutan
daripada itu, dari al-Quran dan hadis, lahir pula ilmu kedoktoran dan ilmu
sains. Bila sampai ke tahap ini, ada ulama yang sudah tidak sembahyang lagi,
malahan ada yang minum arak. Dalam zaman moden ini, hanya ilmu sains dan
teknologi yang diutamakan dan digembar-gemburkan. Ilmu fekah, lebih-lebih lagi
ilmu tauhid dan tasawuf ditinggalkan serta diabaikan.
Perkembangan
ilmu ini, di satu segi nampak positif kerana ilmu menjadi luas dan berkembang.
Tetapi perkembangan ilmu ini cuma berlaku dalam kitab sahaja. Individu tidak
memiliki ilmu itu, padahal pada zaman Islam, kalau seseorang itu diiktiraf
sebagai ulama, dia habis membaca al-Quran, habis membaca hadis, habis baca
kitab-kitab ulama fekah, usuluddin dan tasawuf. Apabila habis satu-satu kitab,
dia diijazahkan oleh syeikhnya dengan ditandangani kitab tersebut. Syeikh dia
yang menabalkan dia sebagai alim, bukan dirinya sendiri.
Walaupun
ilmu bertambah luas dan berkembang selepas tiga ratus tahun dari Rasulullah
s.a.w, tetapi iman dan taqwa tidak luas dan tidak berkembang. Ia bertambah-tambah
sempit. Ilmu yang betul-betul dapat membuahkan iman dan taqwa hanya sekitar 300
tahun dari Rasulullah s.a.w. Selepas 300 tahun itu, ilmu tidak lagi berkesan.
Zaman itu tidak dinamakan lagi zaman salafussoleh. Jikalau ada pun orang-orang
soleh, mereka bukan majoriti; tapi mereka bertaburan dan menjadi minoriti pada
tempat-tempat tertentu.
Hasil
pendidikan sekitar tiga ratus tahun dari Rasulullah s.a.w, orang dapat Tuhan
dan mencintai-Nya. Selepas tiga ratus tahun itu, ketika ilmu telah berkembang
dan meluas, orang ketagih dengan ilmu – tidak cintai lagi Tuhan. Daripada
ketagih ilmu itu, orang menjadi bangga dan megah dengan ilmu yang ada. Dan
kerana ilmu itulah mudah menghasilkan duit dan kekayaan, maka orang mulalah
bangga pula dengan duit dan kekayaan.
Kita
menjadi hairan; ketika ilmu sedikit dan perbahasan tidak banyak, orang
mencintai Tuhan. Tetapi apabila ilmu meluas dan berkembang, orang tidak
cintakan Tuhan lagi. Orang lebih
mencintai ilmu pula. Akhirnya menjadi bangga diri dan mabuk dengan duit dan
kekayaan.
Keadaan
ini bertambah kusut apabila Islam dijajah. Umat Islam terjebak dengan sistem
penjajah. Penjajah membuat sistem di mana ilmu itu disukat-sukat kerana ilmu
sudah terlalu banyak. Semakin tinggi mempelajari sesebuah ilmu, semakin sempit
ilmu yang sepatutnya diwajibkan oleh agama.
Umat
Islam terperangkap dalam sistem penjajah. Orang alim sekarang ini sudah tidak
boleh baca kitab. Kadi dan mufti pun sudah tidak boleh baca kitab. Disebabkan
ilmu Islam sekarang sudah beigti berkembang, orang sibuk dengan perbahasan ilmu
hingga lupa tentang hakikat. Orang mengaji agama tapi tidak mendapat iman.
Mereka hanya terkejar-kejar dengan jawatan tetapi tidak mengejar Tuhan – inilah
penyakit akhir zaman.
Dalam
zaman ini, pendidikan bertambah sulit dan susah. Ia berliku-liku dan
berbeli-belit. Kesannya pun tidak ada atau sedikit sangat. Sekolah, pondok dan
madrasah pula dibuka hanya untuk mendapat duit dan keuntungan; pendidikan pula
dikawal oleh kerajaan, lesen perlu diperoleh untuk buka sekolah madrasah – dan
lesen pula perlu dibayar dan harus mendapat sokongan parti politik yang
memerintah. Ini membuatkan sistem pendidikan Islam bertambah rosak.
Di
samping itu, terlalu banyak mata pelajaran yang hendak diajar, tidak seperti
pada zaman Rasulullah SAW, zaman Sahabat dan zaman tabiin dahulu. Di
zaman-zaman itu, mata pelajarannya mudah dan ringkas dan sumber ilmunya pun
terhad kepada al-Quran, hadis, atsar dan ijtihad. Dalam zaman ini pula, mata
pelajaran yang diajar terlalu banyak termasuk ciptaan baharu yang tiada dalam
zaman salafussoleh. Namun begitu kesannya tidak ada – orang mengaji agama
tetapi tidak mampu memperbaiki diri, tidak dapat taqwa dan tidak mendapat
hidayah Tuhan.
Pendidikan
Islam, dari dahulu hingga sekarang sudah menempuh berbagai-bagai liku dan
perubahan. Kalau awal-awal dahulu, melalui pendidikan orang mendapat Tuhan,
sekarang ini orang bermegah dengan ilmu, duit, jawatan dan kekayaan. Pendidikan
Islam di waktu ini sudah tercemar serosak-rosaknya. Untuk mendapat taqwa, ilmu
tidak boleh dipisah-pisahkan daripada iman, Islam dan ihsan atau dari akidah,
syariat dan tasawuf atau daripada tauhid, fekah dan ilmu hakikat.
Kita
kena kembali kepada ilmu seperti mana asal susunannya. Yakni ilmu seperti dalam
zaman Rasulullah s.a.w dan zaman salafussoleh. Ilmu perlu gabungan iman, Islam
dan ihsan – barulah ilmu itu akan memberi kesan kepada jiwa kita dan akhirnya
kita akan benar-benar terdidik menjadi orang yang beriman, bertaqwa yang
cintakan Tuhan dan yang cintakan Akhirat.
Tuhan
ada berfirman:
Maksudnya:
“Sesungguhnya hamba-Ku yang paling bertaqwa adalah di kalangan ulama.”
(Al-Fathir: 28)
Jadi,
kalau kita punyai banyak ilmu tetapi kita tidak bertaqwa, maka sebenarnya kita
bukan ulama. Hanya kita sendiri perasan dan mengaku diri kita ulama. Hakikat
orang yang benar-benar berilmu itu, semakin dia cinta dan takut dengan Tuhan.
Nyata bahawa ilmu Islam yang ada di zaman moden ini tidak mampu melahirkan
ulama yang sebenarnya iaitu ilmuan yang betul-betul bertaqwa. Ilmu Islam pada
zaman ini ialah ilmu yang telah disekularkan.
No comments:
Post a Comment