Wednesday 14 December 2016

Sistem Saluran Ilmu Dari Allah

Sistem Saluran Ilmu Dari Allah

Tuhan itu pemimpin bagi manusia. Tuhan jugalah yang mengajar ilmu kepada manusia. Tuhan salurkan ilmu itu kepada manusia dengan berbagai-bagai cara mengikut tahap dan taraf manusia itu sendiri. Ada ilmu yang Tuhan salurkan kepada para nabi dan rasul. Ada ilmu Tuhan berikan kepada ahli-ahli hikmah atau Al Hakeem. Ada ilmu Tuhan beri kepada mujaddid dan mujtahid. Ada ilmu Dia salurkan kepada orang yang bertaqwa. Ada juga ilmu yang Dia berikan kepada ahli-ahli fikir, ahli falsafah atau philosopher.

PARA NABI DAN RASUL
Para nabi dan rasul dididik terus oleh Tuhan tanpa campur tanga manusia. Oleh itu para nabi dan rasul mempunyai jiwa yang begitu teguh dan kuat hingga mampu menerima wahyu. Kalau wahyu diturunkan kepada orang yang bukan nabi atau rasul, dia tidak akan tahan. Dia akan mati. Akan hancur luluh jiwanya kerana kesan wahyu kepada jiwa itu sungguh hebat. Rasulullah s.a.w sendiri berpeluh-peluh dan seperti demam apabila menerima wahyu. Kalau wahyu diturunkan kepada bukit atau gunung, nescaya ia akan pecah berkecai.
Antara sebab wahyu tidak lagi diturunkan pada waktu atau zaman ini adalah kerana sudah tidak ada lagi manusia yang begitu kuat jiwanya hingga mampu menerima wahyu. Dalam erti kata lain, Tuhan tidak didik lagi manusia seperti mana Dia mendidik para nabi dan rasul selepas Rasulullah SAW.
Di samping jiwa yang kuat hingga mampu menerima wahyu, para nabi dan rasul juga dibekalkan oleh Tuhan – fathonah. Fathonah adalah gabungan antara kekuatan fikiran (akal) dan kekuatan roh yang luar biasa yang hanya diberi kepada para nabi dan rasul. Orang biasa tidak diberi fathonah. Fathonah bukan setakat bijaksana kerana bijaksana hanya untuk orang biasa, malah fathonah lebih tinggi daripadanya. Dalam Bahasa Melayu tiada istilah yang bermaksud fathonah, oleh itu istilah bijaksana digunakan walaupun ia tidak tepat. Fathonah adalah untuk mendapat ilmu daripada wahyu dan untuk menerima agama daripada Tuhan.
Fathonah adalah 100% anugerah daripada Tuhan tanpa perlu diusahakan – kerana kekuatan dan kebersihan jiwa serta fathonah yang ada pada para nabi dan rasul; mereka boleh beramal tanpa perlu bermujahadah. Tiada apa-apa dalam diri mereka yang menjadi penghalang atau penentang untuk beramal sama ada akal ataupun nafsu. Mereka itu rupa saja manusia tetapi roh mereka seperti malaikat. Dengan fathonah ini, para nabi dan rasul mendapat tiga perkata iaitu:
1.    Dapat hafal wahyu lafaz ke lafaz,
2.    Faham terhadap wahyu,
3.    Tidak akan terlupa wahyu sampai bila-bila.

AHLI HIKMAH, MUJADDID DAN MUJTAHID
Umumnya pada ahli hikmah, mujaddid dan mujtahid, mereka pada awalnya dididik oleh manusia sebelum Tuhan mengambil alih mendidik mereka. Pendidikan ahli hikmah ini ada campur tangan manusia. Oleh itu jiwa mereka tidak seteguh atau sekuat jiwa para nabi dan rasul. Mereka tidak mampu menerima wahyu.
Ahli hikmah ini tahu apa yang orang lain tidak tahu. Mereka nampak apa yang orang lain tidak nampak. Mereka diberi Tuhan ilmu-ilmu yang mendalam, halus dan seni.
Ahli hikmah ini wujud di zaman sebelum Rasulullah s.a.w dan juga di zaman selepas baginda. Kalau mereka diberi hikmah pada zaman sebelum baginda, mereka dikatakan ahli hikmah. Contohnya adalah Luqman Hakeem yang ada diceritakan dalam al-Quran. Kalau mereka diberi hikmah pada zaman selepas Rasulullah, maka ada dua bentuk – sama ada mereka itu 1. Mujaddid, atau 2. Mujtahid. Mujaddid itu adalah pemimpin untuk semua umat selepas Rasul. Mujtahid itu membawa ilmu untuk semua umat selepas Rasul. Mereka lebih memahami agama dari ulama-ulama yang lain yang sezaman dengan mereka. Mereka faham ilmu yang seni dan tersirat.
Jika para nabi dan rasul diberi Tuhan sebuah fathonah, maka ahli hikmah, mujaddid dan mujtahid pula dianugerahi oleh Tuhan dengan hikmah. Hikmah juga adalah gabungan antara kekuatan fikiran/akal dan kekuatan roh. Hanya ia tidaklah setinggi dan sehebat fathonah. Dengan hikmah, ahli hikmah, mujaddid dan mujtahid dapat menerima ilham. Mereka mungkin tidak dapat hafal dari lafaz ke lafaz, tetapi mereka dapat memahami dan mengingati. Cukuplah ini bagi mereka kerana mereka bukan sumber agama seperti nabi dan rasul. Mereka hanya membawa pembaharuan agama. Kalau fathonah itu 100% anugerah daripada Tuhan, hikmah ini 60% anugerah dan 40% mujahadah.
Selemah mana pun umat Islam di akhir zaman, Islam tidak akan padam atau hilang kerana adanya mujaddid dan mujtahid yang dilahirkan pada setiap zaman.

ORANG YANG BERTAQWA
Orang yang bertaqwa juga diberi Tuhan ilmu kerana ketaqwaan mereka. Ada firman Allah S.W.T:
          Maksudnya: “Kalau kamu bertaqwa, Allah akan ajar kamu ilmu.” (Al Baqarah: 282)
Ada Hadis yang mengatakan:
          Maksudnya: “Barang siapa yang beramal dengan ilmu yang dia tahu, Allah akan pusakakan padanya ilmu yang dia tidak tahu.” (Dikeluarkan oleh Abu Nuaim)
Taqwa itu adalah sumber ilmu. Taqwa ini adalah 20% anugerah atau wahbiah dan 80% mujahadah.

AHLI FIKIR
Ahli fikir  adalah orang yang tajam fikiran/akal tetapi tanpa roh. Roh mereka tumpul dan tidak berperanan. Mereka ini boleh jadi:
a.   Genius (abqari)
b.   Cerdik biasa (zaka’)

Ahli fikir ini mendapat ilmu hanya dari saluran fikiran mereka semata-mata sama ada dari apa yang mereka belajar, dari apa yang mereka perhatikan atau daripada hasil ujian dan kajian yang mereka lakukan. Mereka dapat ilmu tetapi tidak dapat taufik dan hidayah (pimpinan dan petunjuk).
Genius itu adalah pengasas. Dia mengasaskan sesuatu teori atau penemuan. Zaka’ itu pula adalah penghurai. Dia memanjangkan teori atau penemuan yang dibuat oleh genius – contohnya, Albert Einstein merupakan seorang genius yang mengasaskan teori tenaga atom. Ramai zaka’ selepasnya menghurai teori itu dan mencipta reaktor tenaga atom dan bom atom. Dengan teori yang sama, mereka kini mencipta reaktor tenaga nuklear dan bom nuklear.
Ulama juga ada yang menjadi ulama hanya dengan kekuatan fikiran mereka semata-mata tanpa penglibatan roh. Mereka mempelajari ilmu agama seperti orang belajar ilmu sains, matematik, sejarah dan lain-lainnya di kolej dan universiti. Mereka mengaji, belajar, mengumpul dan membahas ilmu agama yang lahir dan tersurat hanya dengan menggunakan akal. Ilmu mereka tanpa roh. Ulama seperti ini juga tidak mendapat taufik dan hidayah, kerana roh tidak ada meskipun adanya ilmu. Ilmu mereka itu tidak mampu memimpin dan mendidik mereka, bahkan tidak dapat rasa cinta dan takut dengan Tuhan. Ilmu mereka itu, walaupun ianya ilmu agama, tidak dapat membuahkan akhlak pada diri mereka mahupun pada orang lain. Mereka hanya suka berbahas, bermujahadah dan menunjuk-nunjukkan kelebihan mereka; mereka mudah tertipu dengan dunia, nafsu dan syaitan.
Ahli-ahli fikir ini termasuk ahli-ahli fikir dalam bidang agama. Kalau hendak mendapat taufik dan hidayah, mestilah ikut mujaddid. Kalau tidak, mereka akan hanyut jauh dari Tuhan dengan ilmu mereka sebegitu.

Ahli-ahli fikir ini, makin mereka berilmu, makin mereka akan sesat dan jauh dari Tuhan. Apa pun yang mereka kata atau cipta, hanyalah berbentuk ideologi semata-mata yang tidak ada Tuhan di dalamnya. Apa pun yang mereka kata atau cipta tidak akan membawa kepada Tuhan. Mereka tidak dapat taufik dan hidayah. Roh mereka mati. Ideologi itu hakikatnya adalah sekularisma – yang bermaksud menafikan Tuhan.

No comments:

Post a Comment