Ajaran
Islam sangat luas. Dari tiga asas utama ajaran Islam pada zaman Rasulullah SAW
iaitu iman, Islam dan ihsan atau istilah baharunya akidah, syariat dan tasawuf,
ilmu Islam telah berkembang dengan begitu luas sekali. Memang begitulah sifat
ilmu. Apabila manusia mengkaji dan mencungkil sumber-sumber ilmu maka ilmu itu
bertambah.
Maka
lahirlah banyak ilmu-ilmu baharu dan semakin bertambah. Sudah banyak ilmu Islam
yang wujud di zaman ini tidak ada di zaman Rasulullah s.a.w dan para Sahabat.
Daripada iman lahir ilmu kalam; daripada Islam lahir ilmu usul fekah, khawaidul
fekah, fekah ibadah, fekah muamalat, fekah jenayat, fekah munakahat, fekah
jihad, fekah dakwah dan lain-lain lagi; daripada al-Quran lahir ilmu tafsir,
ilmu usul tafsir, ilmu tajwid, qiraat, balaghah dan sebagainya. Masing-masing
ilmu ini berdiri dengan sendiri, ada sistemnya yang tersendiri dan diajar pula
mengikut cara yang tersendiri.
Namun,
di dalam kancah ilmu yang sebegitu banyak dan berbagai-bagai itu, ajaran Islam
yang terpenting tetaplah iman atau akidah. Ini adalah ilmu yang berkait dengan
soal Tuhan dan perkara-perkara yang ghaib. Ia adalah ilmu untuk mengenal zat
Tuhan dengan tepat, mengenal sifat Tuhan secara tepat dan mengenal
peranan-peranan Tuhan secara tepat.
Kalau
kita baca ayat-ayat Quran dari awal sampai ke akhir, hampir setiap surah, Tuhan
mempekenal diri-Nya, Zat-Nya, sifat-Nya dan peranan-Nya. Walaupun ayat-ayat itu
menceritakan tentang perkara lain seperti syariat, sejarah dan lain-lain lagi
tetapi Tuhan tidak lepas dari menyelitkan hal-hal untuk memperkenalkan
diri-Nya. Kalau tidak di awal surah, di tengahnya. Kalau bukan di tengah, di
akhirnya. Begitulah keberadaan ayat-ayat Quran. Ini adalah untuk menunjukkan
bahawa pada keseluruhan ajaran Islam itu, yang paling penting adalah soal
akidah. Kalau akidah tidak selesai, soal-soal lain turut tidak selesai dan
tidak ada erti apa-apa. Dalam membicarakan soal apa pun, perkara akidah disebut
sama. Antara firman-firman Tuhan yang diselitkan itu adalah seperti berikut:
“Tuhan memiliki
langit dan bumi.”
“Tuhanlah yang
mempergilirkan malam dan siang.”
“Tuhanlah yang
menjadikan manusia dari setitis air.”
“Tuhanlah yang
menjadikan hidup dan mati.”
“Tuhanlah yang
mematikan dan menghidupkan.”
“Tuhanlah yang
menyembuhkan penyakit.”
“Tuhanlah yang
menjadi penyelamat.”
“Tuhan yang Maha
Berkat.”
“Tuhanlah yang
memberi rezeki.”
“Tuhan yang
menjadikan segala-galanya.”
“Tuhan yang
mendatangkan keselamatan dan bala bencana.”
Begitulah
seterusnya. Apakah maksud semua ini? Apakah yang Tuhan kehendaki? Ia tidak lain
dan tidak bukan adalah supaya kita mengenali Tuhan secara tepat – agar akidah
dan kepercayaan kita kepada Tuhan itu tepat, sama ada tentang zat-Nya,
sifat-Nya mahupun peranan-Nya. Itulah tujuan Tuhan memperkenalkan diri-Nya
kepada kita dalam setiap surah di dalam Al-Quran.
Mengapakah
akidah itu penting? Mengapakah Tuhan itu penting? Kerana di situlah permulaan
dan titik tolak agama. Tanpa Tuhan, ajaran Islam akan hanya menjadi satu ajaran
ideologi. Yang membezakan antara agama dan ideologi ialah Tuhan. Dalam ajaran
ideologi, Tuhan tidak ada.
Dalam
agama, perkara yang terpokok adalah Tuhan. Awal-awal agama mengenal Tuhan;
tiada Tuhan maka tiada agama. Dalam erti kata lain, ajaran Islam yang terpokok,
yang pertama dan utama adalah akidah. Syariat dan tasawuf datang kemudian. Dua
elemen ini tidak bermakna dan tiada erti apa-apa jikalau akidah tiada.
Syariat
adalah peribadatan lahir manakala tasawuf adalah peribadatan batin. Peribadatan
sama ada lahir atau batin tidak timbul kalau tiada Tuhan untuk dipersembahkan
ibadat itu. Pengabdian juga tidak timbul kalau tiada Tuhan untuk kita
mengabdikan diri kepada-Nya. Peribadatan dan pengabdian hanyalah cara untuk
kita membesarkan, mengagungkan dan memuliakan Tuhan setelah Tuhan itu dikenali,
dicintai dan ditakuti. Peribadatan lahir dan batin atau syariat dan tasawuf hakikatnya
bukanlah agama kalau Tuhan tidak ada di dalamnya atau kalau ianya dibuat bukan
kerana untuk mendapat Tuhan.
Oleh
itu, jangan hanya ketengahkan syariat. Jangan hanya ketengahkan tasawuf.
Bahayanya nanti, kita tidak dapat Tuhan. Ketengahkan akidah dahulu dan
perkenalkan Tuhan dahulu. Apabila Tuhan sudah dikenali, dicintai dan ditakuti,
syariat lahir dan batin akan terjadi dengan sendiri. Cinta dan takut dengan
Tuhan itu adalah pendorong terbesar untuk kita bersyariat.
Inilah
yang dibuat oleh Rasulullah SAW dalam mendidik para Sahabat. Selama tiga belas
tahun di era Mekah, tidak ada lain yang Rasulullah s.a.w ajar kepada para
Sahabat melainkan tentang hal ketuhanan dan keimanan. Di era Mekah, Rasulullah
menanam akidah dan keimanan di hati para Sahabat hingga mereka menjadi
orang-orang yang mencintai dan merindui Tuhan. Soal syariat kebanyakannya
dilaksanakan di era Madinah. Perintah sembahyang pun hanya diturunkan di tahun
kesebelas era Mekah atau setelah sebelas tahun Rasul diangkat menjadi nabi.
Akidah
itu penting kerana ia adalah berkenaan Tuhan. Tuhan itu penting kerana Dia
adalah sumber. Tuhan itu khaliq. Dia pencipta. Alam itu mahluk. Dia dicipta.
Tuhan boleh wujud tanpa mahluk dan mahluk tidak boleh wujud tanpa Tuhan;
seluruh mahluk ciptaan Tuhan perlukan-Nya. Oleh yang demikian, sepenting mana
pun alam atau mahluk, ia tidak mengatasi pentingnya Tuhan.
Bertambah
penting lagi Tuhan itu kerana Dia menuntut hak-Nya sebagai Tuhan. Dia mahu
supaya Dia dibesarkan, diagungkan, disembah dan dimuliakan. Dia menuntut
ciptaan-Nya supaya mengabdikan diri kepada-Nya. Dia menuntut ciptaan-Nya supaya
taat dan patuh kepada sunnah-Nya iaitu hukum, peraturan dan perintah-Nya sama
ada yang berbentuk karhan (terpaksa)
atau tau’an (pilihan). Siapa ingkar,
dia akan musnah. Kalau tidak dengan serta-merta, sudah tentu pada masa yang
ditangguhkan. Kalau tidak di dunia, sudah pasti di Akhirat.
Setiap
sesuatu di muka bumi ini tidak akan wujud buat selama-lamanya. Semuanya akan
kembali ke Tuhan; Tuhan akan menilai, akan menghukum atau memberi ganjaran,
akan menetapkan siapa diberi rahmat dan siapa diseksa, akan menetapkan siapa ke
Syurga dan siapa ke Neraka. Di Akhirat nanti tiada siapa yang menilai dan
menghukum melainkan Tuhan – Dialah yang memerintah di hari Akhirat atau hari
kebangkitan. Pada hari itulah rugilah orang yang tidak mementingkan Tuhan;
orang yang rugi termasuklah orang yang mengamalkan agama tetapi tidak ada Tuhan
dalam agamanya.
Mengenal
Tuhan itu, khususnya mengenal Zat, sifat dan peranan Tuhan adalah nikmat yang
paling besar daripada Tuhan. Ia adalah nikmat yang paling besar bagi mahluk. Ia
nikmat yang lebih besar dari dunia dan lebih besar dari Akhirat. Tiada nikmat
yang lebih besar bagi mahluk dari nikmat mengenal Tuhan.
Tuntutan
fitrah semula jadi manusia yang paling utama adalah untuk mengenal dan merasa
bertuhan. Selagi Tuhan tidak dimiliki, tuntutan fitrah dan merasa bertuhan.
Selagi Tuhan tidak dimiliki, tuntutan fitrah manusia ini tidak akan selesai.
Roh manusia akan ketandusan. Manusia akan sentiasa merasa resah dan gelisah,
merana dan kecewa selagi mereka tidak mendapat Tuhan walaupun satu dunia in
menjadi miliknya. Merasa bertuhan adalah ‘makanan’ bagi rohani manusia. Ia
merupakan sumber ketenangan dan kesejahteraan jiwa.
Kedatangan
para rasul tidak lain adalah supaya mereka berjuang mengenalkan Tuhan, mengenal
Zat-Nya, sifat-Nya dan peranan-Nya kepada manusia; agar manusia mengenali,
mencintai dan mentakuti akan Tuhan; agar tuntutan fitrah manusia terisi.
Apabila kita mengenali Tuhan secara tepat, maka akan timbul rasa cinta dan
takut kepada Tuhan. Kita akan dapat rasa Tuhan itu adalah segala-galanya. Tuhan
itu penyelamat dunia dan di akhirat. Dialah tempat kita berserah nasib dan
bergantung harap; agar kita benar-benar merasakan Tuhan itu wujud dan kita
perlu kepada-Nya. Kita rasa kita tidak boleh hidup dan tidak boleh selamat
tanpa Tuhan – supaya kita mampu menyerahkan diri kita sepenuhnya kepada Tuhan.
Tiada yang berkuasa mutlak melainkan Tuhan. Mahluk, walau sebesar mana pun
kuasanya tidak satu habuk pun nilainya apabila dibandingkan dengan kuasa-Nya.
Apabila
kita benar-benar mengenal Tuhan, kita akan rasa Tuhan itu adalah
segala-galanya. Kita akan menyerahkan diri kepada-Nya. Kita akan berserah diri
kepada-Nya tanpa berbelah bahagi. Kita akan seronok, rasa kuat dan rasa
beruntung dapat bersama-Nya.
Antara
ketiga-tiga cabang ilmu Islam iaitu iman, Islam dan ihsan atau akidah, syariat
dan tasawuf, Tuhan mahu iman atau akidah itu didahulukan dan diberi keutamaan.
Bukan kerana Tuhan perlukan perhatian manusia; bukan kerana Tuhan ada kepentingan
dan mengambil untung di atas keyakinan dan kepercayaan manusia. Tetapi kerana
Tuhan mahu memberikan rahmat dan nikmat-Nya kepada manusia. Rahmat dan nikmat
Tuhan yang hakiki itu hanya boleh didapati dari sisi Tuhan dan bukan daripada
sumber yang lain.
Apabila
manusia mengenal Tuhan, cinta dan takut dengan Tuhan, maka untuk membuktikan
dan memenuhi rasa cinta dan takut itu, manusia akan bergegas dan
bertungkus-lumus membuat ibadah dan melaksanakan syariat sama ada yang lahir
mahupun yang batin kerana itu adalah perintah Tuhan. Cinta dan takut Tuhan
adalah pendorong terbesar untuk manusia beribadah dan berbakti kepada Tuhan.
Cinta Tuhan akan mendorong manusia membuat apa yang Tuhan suruh dan yang Tuhan
suka – akan timbul kasih sayang antara manusia. Takut akan Tuhan akan menahan
manusia daripada membuat perkara-perkara yang Dia larang dan benci. Manusia
akan takut untuk menyakiti manusia lain. Hasilnya: akan tertegaklah syariat
sama ada yang lahir mahupun yang batin, yang ain atau kifayah, yang berbentuk
peribadi atau secara bermasyarakat. Buah daripada ibadah akan melahirkan
manusia yang baik dan yang memberi manfaat kepada manusia lain.
Manusia
akan berkhidmat dan memberi sebanyak-banyak kebaikan dan manfaat kepada orang
lain. Manusia akan memperbaiki diri, akhlak dan berdisiplin. Hasilnya, seluruh
masyarakat akan untung; akan wujud khidmat dan prasarana masyarakat; akan
tolong-menolong, bantu-membantu dan bela-membela; akan timbul rasa bersama dan
bekerjasama; bersatu padu dan berkasih sayang; bersih daripada jenayah,
keruntuhan moral dan kezaliman; bersih daripada tekanan, penipuan dan
penindasan; akan hidup bahagia dan aman damai di dunia.
Itu
semua adalah hasil daripada akidah yang tepat. Hasil daripada kenal-mengenali,
cinta serta takut pada Tuhan. Kebaikannya kembali kepada manusia. Tuhan tidak
ada kepentingan dan tidak mengambil apa-apa untung.
Kalaulah
umat Islam memahami akan perkara ini terutamanya para ulama, maka apabila
mereka bercerita tentang ilmu, mereka tidak akan ceritakan hal ehwal dunia
seperti pembangunan, kemajuan, ekonomi dan hal sebagainya kerana itu semua
cumalah perkara kecil. Tuhan itu lebih besar; mereka akan bercakap tentang
Tuhan – apabila orang kenal, cinta dan takut akan-Nya, pembangunan dan kemajuan
akan berlaku dengan sendirinya, malah ekonomi akan turut membangun. Orang buat
semua itu demi untuk membesarkan Tuhan. Kalau bercerita tentang hal-hal ehwal
sedemikian tanpa Tuhan, belum tentu boleh maju dan membangun – kalaupun boleh,
ia bukan lagi kerana Tuhan atau ikut cara yang Dia mahu. Jika pembangunan dan
kemajuan dicapai tidak kerana-Nya serta tidak mengikuti cara-Nya, maka
keburukannya lebih banyak berbanding kebaikannya. Ia akan memakan diri, jadi
itulah yang dinamakan istidraj.
No comments:
Post a Comment